fbpx

Endelig kommer Chicago til Arendal!

Arendal musikkteater har jobbet lenge med å få sette opp musikalen Chicago, og nå endelig er muligheten her.

Dette er musikalen for de som liker den litt mørke humoren, og som liker sang og dans i stort monn.

Chicago er en amerikansk musikal fra 1975 med musikk av John Kander, tekst av Fred Ebb og koreografi av Ebb og Bob Fosse.

Musikalen finner sted i Chicago i jazzalderen, og er basert på et skuespill med samme tittel fra 1926 av reporteren Maurine Dallas Watkins, om faktiske kriminelle og forbrytelser.

Historien er en satire om korrupsjon i strafferettspleien og begrepet «kjendiskriminelle».

Velma Kelly er en vaudevillianer som ønsker publikum velkommen til forestillingen med den kjente låten «All That Jazz».

Samtidig med åpningsnummeret går scenen til 14. februar 1928 på soverommet til  Roxie Hart, hvor hun myrder Fred Casely mens han prøver avslutte affæren han har med henne.Roxie skyter ham.

Roxie overbeviser ektemannen Amos om at offeret var en innbruddstyv, og Amos går med på å ta på seg skylden.

Men når politiet nevner den avdødes navn, innser Amos  at Roxie har løyet for ham.

Roxie tilstår og blir arrestert. Hun blir sendt til kvinneblokken i Cook County-fengselet, hvor flere kvinner anklaget for å ha drept kjærestene deres sitter.

Blant de innsatte er Velma Kelly, hun har drept ektemannen og søsteren etter at hun tok dem i utroskap , selv om hun nekter for å ha begått drapene da hun ikke husker hendelsen.

«Mama»,Fangevokteren i fengselet, har hjulpet Velma med oppmerksomhet i  media og fungerer som bookingagent for Velmas store retur til scenen.

Velma er ikke glad for å se Roxie, som stjeler ikke bare rampelyset hennes, men også advokaten hennes, Billy Flynn. Roxie overbeviser Amos om å betale for at Billy Flynn skal være advokaten hennes, selv om Amos mangler midler. Billy tar Roxies sak før han innser at Amos ikke har pengene; for å gjøre opp forskjellen, gjør han saken til et mediesirkus og omorganiserer historien hennes for forbruk av den sympatiske tabloidspaltist Mary Sunshine i håp om å selge inntektene på en auksjon. Roxies pressekonferanse blir til en buktalerhandling, hvor Billy dikterer en ny versjon av sannheten til reporterne mens Roxie sier ordene.

Etter hvert som Roxies berømmelse vokser, avtar Velmas beryktethet, og i en handling av desperasjon prøver hun å overtale Roxie til å gjenskape forestillingen Velma hadde med sin søster.

Roxie avviser henne, bare for å se at hennes egen berømmelse blir erstattet av den siste elendige forbrytelsen av lidenskap, og Roxie bestemmer seg for at det å være gravid i fengselet vil sette henne tilbake på forsiden.

Velma er ergerlig over Roxies manipulasjon av systemet og evnen til å forføre en lege til å si at Roxie er gravid.

Amos hevder stolt farskap, men likevel er det ingen som legger merke til ham. Billy avslører hull i Roxies historie da det viser seg at  hun og Amos ikke hadde hatt sex på fire måneder, noe som betyr at hvis hun var gravid, var ikke barnet Amos sitt.  Billy prøver å fortelle  Amos dette i håp om at Amos vil skille seg fra henne og se ut som en skurk, noe Amos nesten gjør.

Velma prøver å vise Billy alle triksene hun har planlagt for rettssaken sin, og Roxie får og dette med seg.

Roxie, opprørt over å bli behandlet som en «vanlig kriminell» når hun anser seg selv som en kjendis, har en heftig krangel med Billy og sparker ham;

Billy advarer henne om at hennes type kjendisstatus er flyktig.

I det øyeblikket er Roxie vitne til at en av hennes medfanger, en ungarsk kvinne som insisterte på hennes uskyld, men ikke kunne engelsk og hvis offentlige advokat nektet å forsvare henne, blir den første kvinnen som ble henrettet i Chicago på flere tiår.

Dagen for rettssaken  kommer, og den nå livredde Roxie løper tilbake til Billy, som beroliger Roxie ved å antyde at hun vil ha det bra så lenge hun lager et show under rettssaken. Billy bruker Amos i spillet sitt og insisterer på at Amos faktisk er faren til Roxies barn. Mens Roxie forteller Billys nøye utformede falske fortelling om natten til Freds drap (med Fred som dukker opp igjen på scenen i flashback), stjeler hun hele Velmas triks som hun hadde planlagt for sin rettsak.

 Som lovet får Billy Roxie frikjent, men akkurat i det dommen kunngjøres, dukker en  enda mer oppsiktsvekkende drapssak opp, pressen løper videre til neste skandale, og Roxies flyktige kjendisliv er over. Billy går, ferdig med saken, og innrømmer at han bare gjorde det for pengene.

Amos prøver å få Roxie til å komme hjem og glemme prøvelsen, men hun er mer opptatt av slutten av hennes korte berømmelse og innrømmer at hun ikke er gravid, og da forlater Amos henne.

I den siste scenen fremfører Roxie og Velma et nummer der de synger bittersøtt om det moderne livet og takker sitt publikum.

Musikalen inneholder kjente sang og dansenumre som

«All That Jazz» ,»Cell Block Tango» ,»When You’re Good to Mama» og «Razzle Dazzle»

DEL GJERNE MED ANDRE: